Jakie marki stosują najwięcej asystentów bezpieczeństwa

Rozwój asystentów bezpieczeństwa jazdy dynamicznie przyspieszył w ostatnich latach, głównie dzięki ekspansji technologii czujników, kamer i sterowników elektronicznych. Wśród marek, które obecnie oferują najszerszy zakres zaawansowanych systemów ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), dominują giganci segmentu premium oraz producenci aut globalnych. Mercedes-Benz, BMW, Audi i Volvo regularnie plasują się w rankingach liderów, oferując nawet kilkanaście zintegrowanych asystentów we flagowych modelach. Mercedes wyposaża swoje najnowsze modele (S, E i GLE) w ogromny wachlarz układów – od aktywnej kontroli dystansu, przez wielopoziomowe asystenty pasa, Traffic Jam Assist, ostrzeganie przed kolizją, omijanie przeszkód, aż po funkcje prewencyjne PRE-SAFE dbałość o bezpieczeństwo pieszych. Volvo uznawane jest za pioniera automatycznego hamowania awaryjnego z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, udoskonala również systemy rozpoznawania zwierząt na drodze czy funkcje wsparcia kierowcy na skrzyżowaniach. BMW oferuje bardzo zaawansowane rozpoznawanie znaków, aktywny system utrzymania pasa, nocne kamery termowizyjne, a także inteligentne asystenty wspomagania parkowania i wyjazdu z miejsca. Wśród marek „popularnych” wyróżniają się Toyota i Volkswagen – obie inwestują w szerokie portfolia asystentów aktywnych bezpieczeństwa także w autach kompaktowych i hybrydowych. Toyota Safety Sense, Volkswagen IQ.Drive czy Ford CoPilot360 to pakiety, które w coraz większej grupie modeli są oferowane już w standardzie. Warto pamiętać, że liczba domyślnych asystentów rzadko idzie w parze z ich funkcjonalnością – znaczenie mają również integracja, ergonomia sterowania oraz aktualność systemów. Konsumenci wybierający samochód z nastawieniem na maksymalny poziom bezpieczeństwa powinni kierować się zarówno liczbą rozwiązań, jak i ich jakością oraz skutecznością w testach Euro NCAP.