System automatycznego hamowania awaryjnego (AEB) reaguje przede wszystkim na te przeszkody, które zagrażają realnym kolizjom: pojazdy, piesi, rowerzyści, zwierzęta. Pytanie o reakcję na barierki (przeszkody drogi takie jak bariery energochłonne czy krawężniki) budzi wiele kontrowersji, ponieważ zachowanie AEB zależy od algorytmu rozpoznawania obiektów, rodzaju zastosowanych czujników oraz warunków jazdy. W praktyce system jest zaprogramowany tak, by ignorować typowe elementy infrastruktury drogowej – barierki, znaki boczne, słupki czy krawężniki – ponieważ wykrycie ich przy każdym manewrze mogłoby powodować liczne fałszywe alarmy i niepotrzebne hamowania. Wyjątkiem są sytuacje, gdy samochód zbliża się do bariery z nietypowym kątem, dużą prędkością lub system stwierdzi rzeczywiste ryzyko kolizji (np. podczas nieplanowanego opuszczania pasa na autostradzie), wówczas system AEB może uruchomić procedurę ostrzegania dźwiękowo-wizualnego bądź krótkiego przyhamowania. Jednak w większości codziennych scenariuszy AEB rozpoznaje barierki jako element „statyczny” i nie interweniuje, aby nie ograniczać komfortu jazdy i unikać nadużyć systemu. Rozwiązanie to jest rozwijane wraz z kolejnymi generacjami radarów i kamer, które potrafią coraz lepiej interpretować niestandardowe zdarzenia, lecz finalnie za reakcję systemu zawsze odpowiada algorytm danego producenta i konfiguracja auta, stąd różnice w zachowaniu można zauważyć pomiędzy modelami różnych marek.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Czy system automatycznego hamowania reaguje na barierki