Asystent awaryjnego hamowania (AEB) jest jednym z nielicznych systemów bezpieczeństwa, który – z powodów homologacyjnych oraz troski o minimalizację ryzyka – pracuje w większości samochodów także po wyborze trybu sportowego. Tryb sport zwykle zmienia charakterystykę pracy silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i układów wspomagania kierownicy (ostrzejsza reakcja na gaz i szybsze przełożenia), natomiast AEB pozostaje aktywny, aby zapewnić ochronę w razie nagłego zagrożenia. W praktyce tryb sportowy może jednak nieznacznie opóźniać próg aktywacji AEB – programy sterujące często zakładają, że kierowca świadomie dynamicznie manewruje i nie każdy gwałtowny ruch przyspieszenia lub zmiany pasa kwalifikuje się jako zagrożenie (zmiana czułości systemu na fałszywe alarmy). W niektórych autach klasy wyczynowej czy w trybie „track”, pewne funkcje systemów ADAS można dezaktywować manualnie lub automatycznie przez system; całkowite wyłączenie AEB domyślnie jest jednak zablokowane na drodze publicznej. Tryb sport nie wyłącza też automatycznego działania poduszek, ESP i ABS – pełen pakiet bezpieczeństwa zachowuje czujność. Wyjątkiem są auta sportowe gotowe do toru, w których użytkownik świadomie dezaktywuje aktywnych asystentów (np. przez długie przytrzymanie przycisku ESP Off). Wnioski: w tradycyjnych samochodach osobowych AEB działa także w trybie sportowym, choć alorytmy mogą być lekko dostosowane, a pełna dezaktywacja wymaga celowego działania użytkownika i jest zawsze sygnalizowana.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Czy asystent awaryjnego hamowania działa w trybie sport