Zasłonięcie radaru (np. przez błoto, śnieg, plastik, naklejkę czy nawet przypadkowy śmieć na drodze) może prowadzić do poważnych problemów z działaniem systemów wspomagających: adaptacyjnego tempomatu (ACC), automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), asystenta martwego pola (BSM) czy systemów ostrzegających o kolizji. Typowe skutki zasłonięcia radaru to komunikat ostrzegawczy na desce rozdzielczej („Radar zablokowany”, „System ACC niedostępny”, „Asystent awaryjnego hamowania wyłączony”), wyłączenie działania funkcji z nim powiązanych oraz czasami uruchomienie trybu awaryjnego, w którym samochód nie wykorzystuje systemów ADAS. Może pojawić się również fałszywe ostrzeganie, nieoczekiwane interwencje systemów lub dezaktywacja radaru do kolejnego uruchomienia pojazdu. Gdy radar zostaje odsłonięty (np. wycieramy zderzak z błota), większość systemów automatycznie wraca do pełnej funkcjonalności, czasami wymagając krótkiej jazdy lub restartu auta. W przypadku trwałego uszkodzenia osłony radaru, konieczna jest kalibracja i sprawdzenie poprawności montażu w serwisie – szczególnie po kolizjach, naprawach zderzaka czy wymianie części nadwozia. Zasłonięcie radaru obniża bezpieczeństwo jazdy, dlatego zaleca się regularne sprawdzanie i czyszczenie tej strefy, zwłaszcza zimą lub po jeździe w deszczu i błocie.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Co się dzieje, gdy radar zostanie zasłonięty