Reakcja systemów hamowania awaryjnego i asystentów jazdy na nagłą zmianę pasa ruchu jest wynikiem ścisłej współpracy radarów, kamer i komputerów decydujących w czasie rzeczywistym o zachowaniu pojazdu. Gdy samochód wyjeżdża ze swojego pasa bez uprzedniego włączenia kierunkowskazu, Lane Assist natychmiast sygnalizuje to dźwiękiem, drganiami kierownicy lub oporem fizycznym. Równocześnie, jeśli układ odczyta zmianę pasa jako gwałtowną i potencjalnie kolizyjną (np. wjechanie przed inny pojazd, omijanie przeszkody lub wjeżdżanie w martwe pole), system aktywuje dodatkowe ostrzeżenia wizualne lub wspomaga kierowanie ruchem auta (delikatne poprawienie toru jazdy). W nowszych pojazdach systemy są zdolne do zainicjowania awaryjnego hamowania, gdy wykryją nagłe „zamknięcie” drogi przez inny samochód w martwym polu, czy gwałtownie pojawiający się pojazd na sąsiednim pasie. W sytuacjach ekstremalnych (np. przy omijaniu przeszkód podczas wyprzedzania w korku), AEB łączy się z ESA (Emergency Steering Assist): pojazd może sam zainicjować krótkie hamowanie, aby zminimalizować ryzyko uderzenia w przeszkodę lub niebezpieczne wejście na przeciwległy pas. Dzięki dynamicznej analizie otoczenia i trajektorii, nowe systemy wykorzystują algorytmy predykcyjne – „wiedzą”, jaki może być kolejny ruch innych uczestników ruchu, przewidują intencje kierowcy (np. skręt bez sygnału w lewo) oraz intensyfikują wsparcie w razie nieoczekiwanej zmiany pasa przez inny pojazd. Bezpieczeństwo na drodze dzięki tym układom znacznie rośnie, szczególnie w ruchu miejskim i na autostradzie, gdzie tzw. „zderzenia boczne” są najczęstszą przyczyną poważnych kolizji.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Jak systemy bezpieczeństwa reagują na nagłą zmianę pasa