Czy Lane Assist może rozpoznać pasy w remoncie drogi

System Lane Assist, czyli asystent utrzymania pasa ruchu, jest projektowany z myślą o rozpoznawaniu standardowych oznaczeń linii na drodze w celu zapobiegania niezamierzonemu zjechaniu z pasa. W sytuacji remontu drogi pojawiają się jednak wyjątkowe wyzwania: tymczasowe linie malowane żółtą farbą, pasy przesunięte względem oryginalnej trasy i niejednokrotnie stare, nieaktualne białe oznaczenia nadal widoczne pod nową warstwą. Nowoczesne kamery Lane Assist wyposażone są w algorytmy wykrywające zarówno linie białe, jak i żółte, a oprogramowanie uczy się odróżniać strefy remontowe po kolorystyce oraz zmianach kontrastu względem otoczenia. W praktyce jednak nie każdy system radzi sobie z każdym remontem: słabsze oświetlenie, zamazane linie, zbyt duża liczba pasów w jednym miejscu lub “dublujące się” oznakowania mogą powodować, że Lane Assist nieprawidłowo rozpozna tor jazdy lub wyłączy się z ostrzeżeniem o niedostępności. W najlepszych samochodach Lane Assist rozróżnia zmianę pasa w remoncie i stara się wybierać nowsze oznaczenia (żółte), ale skuteczność zależy od jakości kamery, aktualności oprogramowania oraz stanu technicznego szyb i sensorów. W przypadku wątpliwości system najczęściej oddaje pełną kontrolę kierowcy, wyłączając autokorektę toru, by uniknąć błędnej interwencji. Z tego względu na odcinkach remontowanych nigdy nie wolno polegać wyłącznie na wsparciu Lane Assist, a każda jazda wymaga wzmożonej uwagi i zachowania pełnej kontroli nad pojazdem.