Czy ogranicznik prędkości można dezaktywować podczas jazdy

Ogranicznik prędkości w nowoczesnych autach osobowych, dostawczych czy nawet ciężarowych jest jednym z ważniejszych systemów bezpieczeństwa drogowego. Wielu kierowców zastanawia się, czy – mając aktywowany taki ogranicznik – można go dezaktywować w trakcie jazdy, w sytuacji gdy gwałtownie wymagana jest zmiana prędkości (np. wyprzedzanie, awaryjne ominięcie przeszkody). W pojazdach, gdzie ogranicznik prędkości jest funkcją ustawialną w menu tempomatu (np. tzw. „Limit Speed” lub „Speed Limiter”), dezaktywacja podczas jazdy jest bardzo prosta: wystarczy nacisnąć odpowiedni przycisk na kierownicy (np. CANCEL, OFF, ogranicznik-), ewentualnie dłużej przytrzymać pedał gazu do tzw. „kickdown”, jeśli auto jest wyposażone w tę funkcję. W wielu modelach po gwałtownym wciśnięciu gazu elektronika rozpoznaje zamiar kierowcy i chwilowo umożliwia przekroczenie ustawionego limitu, wracając do ograniczenia po zakończeniu dynamicznego manewru. W niektórych samochodach zakres dezaktywacji jest bardzo szeroki – tempomat/ogranicznik można wyłączyć jednym przyciskiem lub pokrętłem, a system powiadamia kierowcę o rezygnacji z ograniczenia sygnałem dźwiękowym i wyświetleniem komunikatu na zegarach. Jednak w autach ciężarowych, dostawczych z ogranicznikiem narzuconym przez przepisy lub zainstalowanym przez homologację (np. 90 km/h w TIR-ach), możliwość dezaktywacji ogranicznika podczas jazdy zwykle nie istnieje – jest on na stałe zintegrowany ze sterownikiem ECU i nie można go obejść za pomocą przycisków kierownicy. Wprowadzona w ostatnich latach funkcja ISA (Intelligent Speed Assistance) polega także na automatycznym dostosowaniu ograniczeń do przepisów i może wymagać specjalnych procedur wyłączenia przez menu komputera. Podsumowując: Dezaktywacja ogranicznika w trakcie jazdy jest możliwa głównie w samochodach osobowych i zależy od rodzaju systemu. W autach z ogranicznikiem fabrycznym lub narzuconym homologacją, taka zmiana nie jest przewidziana w normalnej eksploatacji.