Jak zdiagnozować niedziałający tempomat w samochodzie

Diagnostyka niedziałającego tempomatu w samochodzie to proces, który wymaga systematycznego podejścia do poszukiwania przyczyn usterki. Pierwszym sygnałem awarii jest zwykle brak reakcji tempomatu na wciśnięcie przycisku lub jego samoczynne wyłączanie się w trakcie jazdy. Pierwszy krok to sprawdzenie, czy komputer pokładowy nie wyświetla kodu błędu (np. „check cruise control”, określony kod OBD2) – w większości przypadków nowoczesnych aut do diagnostyki używa się interfejsów OBD-II i aplikacji typu Torque, Car Scanner czy sprzętu warsztatowego. Najczęstsze przyczyny to: uszkodzony czujnik (przełącznik) pedału hamulca lub sprzęgła (tempomat wyłącza się przy najmniejszym naciśnięciu), spalony bezpiecznik odpowiedzialny za moduł tempomatu, rozłączone lub zabrudzone kostki elektryczne w kierownicy lub pod deską, awaria wiązki przewodów (szczególnie po naprawach elektrycznych lub wymianie kierownicy), uszkodzenie jednego z przycisków sterujących w manetce/wielofunkcyjnej kierownicy. W przypadku tempomatów adaptacyjnych problemem mogą być też zabrudzone lub zasłonięte czujniki radarowe/kamera (np. po myciu, silnym deszczu, kolizji ze zwierzęciem). Bardzo rzadko problemem jest sam moduł elektroniki tempomatu (sterownik) – jego awaria objawia się brakiem jakiejkolwiek reakcji systemu nawet po usunięciu błędów. Istotne, by po każdym naprawionym elemencie wykonać kasowanie błędów i przetestować system podczas jazdy. Jeżeli metoda domowa zawiedzie, konieczna jest diagnostyka komputerowa w serwisie; mechanik sprawdzi czy system otrzymuje prawidłowe sygnały z czujników i przeprowadzi testy dynamiczne oraz statyczne (w tym test multimetrem napięcia i ciągłości obwodu).