Ogranicznik prędkości (speed limiter) w nowoczesnych samochodach jest bardzo elastycznym narzędziem podnoszącym bezpieczeństwo – zarówno w codziennym ruchu miejskim, jak i na autostradach. W większości pojazdów można go aktywować i konfigurować z poziomu komputera pokładowego, przełączników na kierownicy lub przycisków na panelu centralnym. Ogranicznik pozwala na ustawienie maksymalnej prędkości, której auto nie przekroczy bez względu na stopień wciśnięcia pedału gazu. W prostych wersjach user ustala „limit” chwilowo (do końca podróży, do restarta silnika), w bardziej zaawansowanych pojazdach możliwa jest stała, personalizowana programowalność limitów – np. przez ustawienia profili użytkownika, tryby jazdy lub funkcje „MyKey” (Ford), która umożliwia m.in. ustawienie ograniczeń na kluczyku młodego kierowcy. U aut flotowych, firmowych czy w pojazdach użytkowych, często ogranicznik jest programowany „na sztywno” przez serwis – np. do 90 km/h w pojazdach dostawczych lub autoryzowany warsztat podczas dbania o zgodność ze standardami branżowymi. Niektóre ograniczniki pozwalają na chwilowe „przebicie” limitu poprzez energiczne wciśnięcie gazu do oporu (kick-down). Najnowsze samochody (zwłaszcza elektryczne i hybrydy) mogą być także wyposażone w ograniczniki połączone z systemem rozpoznawania znaków drogowych i GPS – automatycznie dostosowują prędkość do obowiązujących ograniczeń. Programowanie limitera odbywa się poprzez menu pojazdu, komendę głosową, aplikację mobilną lub interfejs serwisowy (w przypadku trwałych zmian serwisowych). Rozwiązanie takie podnosi bezpieczeństwo, pomaga uniknąć mandatów i pozwala na personalizację trybu jazdy zależnie od kierowcy.