Jak działa automatyczne zwalnianie w systemie ACC

Automatyczne zwalnianie w systemie ACC (Adaptive Cruise Control – tempomat adaptacyjny) to jeden z kluczowych elementów wspierających bezpieczną jazdę po autostradzie i w ruchu miejskim. System ACC dzięki radarowi (lub radarowi i kamerze) śledzi pojazd poruszający się z przodu i na bieżąco ustala odległość oraz różnicę prędkości. Gdy samochód zaczyna się zbliżać do wolniejszego obiektu, komputer ACC automatycznie redukuje prędkość – inicjuje łagodniejsze zwalnianie silnikiem (odpuszczenie gazu), następnie aktywuje hamowanie przy użyciu układu hamulcowego, jeśli zajdzie taka potrzeba. Decyzja o sile i szybkości zwalniania zależy zarówno od wybranego dystansu (kierowca zwykle może regulować go za pomocą przycisków np. na kierownicy), jak i dynamicznej oceny ruchu przez system ADAS. Przy intensywnym wyhamowywaniu auta przed nami, ACC rozpoczyna hamowanie progresywnie – najpierw delikatne opóźnienie, potem aktywniejszy nacisk na hamulec. W korku lub przy niskich prędkościach wiele systemów potrafi go całkowicie zatrzymać, a następnie – po ruszeniu auta przed nami – automatycznie wznowić jazdę. Zaawansowane układy ACC potrafią „czytać” także nagłe zmiany pasa przez inne pojazdy, rozpoznawać rowerzystów, pieszych, czy korzystać z map nawigacji predykcyjnej, adaptując zwalnianie przed zakrętem, skrzyżowaniem, strefą ograniczonej prędkości. Cała procedura jest płynna, komfortowa i synchronizowana z innymi układami (ESP, ABS, dynamiczne światła hamowania). Kierowca w każdej chwili może przejąć kontrolę – wystarczy dotknięcie hamulca lub przesunięcie manetki tempomatu. Automatyczne zwalnianie ACC nie zwalnia z zachowania ostrożności – to wsparcie, nie zamiennik czujności kierowcy.