W nowoczesnych samochodach tempomat (zarówno klasyczny, jak i adaptacyjny ACC) to funkcja ściśle zintegrowana z systemami bezpieczeństwa: ABS, ESC, asystentami hamowania awaryjnego, czy układami unikania kolizji. W praktyce oznacza to, że komputer pokładowy monitoruje wszystkie kluczowe parametry pojazdu i w razie wykrycia zagrożenia – lub ryzyka nieprawidłowego działania podzespołów – może automatycznie wyłączyć funkcję tempomatu. Do najczęstszych sytuacji należą: pojawienie się ostrzeżenia ABS/ESC (problem z trakcją, poślizg), aktywacja adaptacyjnego asystenta hamowania lub systemów wspomagania awaryjnego (np. AEB, FCW – forward collision warning), błąd czujników położenia pedału hamulca lub sprzęgła, awaria magistrali CAN (problem z komunikacją między modułami), przegrzanie lub awarie jednostek sterujących, wykrycie nieprawidłowego sygnału z czujników prędkości kół. Wyłączenie tempomatu to standardowa reakcja samochodu: bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów jest priorytetem, dlatego systemy bezpieczeństwa mają nadrzędny wpływ na pracę tempomatu. Po usunięciu problemu lub ponownym uruchomieniu pojazdu system tempomatu zazwyczaj wraca do pełnej funkcjonalności, choć może wymagać kasowania błędów w komputerze. Co ważne – jeśli system bezpieczeństwa regularnie dezaktywuje tempomat, należy niezwłocznie zdiagnozować przyczynę powtarzających się alertów/usterek, by nie dopuścić do wyłączenia innych krytycznych funkcji w trakcie jazdy.