Tempomat i ogranicznik prędkości to dwa różne – choć niekiedy współistniejące – systemy wsparcia kierowcy, umożliwiające kontrolowanie szybkości jazdy. Tempomat pozwala na automatyczne utrzymywanie zdefiniowanej prędkości bez potrzeby naciśnięcia pedału gazu – komputer silnika zarządza przyspieszeniem, a rola kierowcy ogranicza się do manewrowania kierownicą; w wersjach zaawansowanych (ACC) tempomat automatycznie dostosowuje prędkość i dystans do pojazdu z przodu. Ogranicznik prędkości (speed limiter) działa odwrotnie: kierowca sam kontroluje gaz i prędkość, ale jeśli próbuje przekroczyć wyznaczoną granicę (np. 50 km/h w mieście), system ogranicza reakcję silnika – auto nie przyspieszy powyżej ustawionego limitu, nawet przy wciśnięciu gazu „do końca”. Ogranicznik zawsze umożliwia chwilowe przełamanie limitu (np. dla bezpieczeństwa – w trybie kickdown), natomiast tempomat wymaga dezaktywacji/wciśnięcia hamulca lub sprzęgła. Różnią się także komfortem jazdy: tempomat idealnie sprawdza się na długich trasach, ułatwia utrzymanie stałej prędkości i poprawia efektywność paliwową; ogranicznik natomiast wybierany jest do miasta i rejonów z częstymi zmianami dozwolonej prędkości (przekroczenie limitu grozi punktami karnymi). W wielu autach oba systemy są zintegrowane w jednym manipulatorze – kierowca w każdej chwili może przełączać tryby. Najbardziej zaawansowane pojazdy pozwalają dynamicznie ustawiać oba limity z poziomu sterowania głosowego, panelu dotykowego lub na bazie informacji z kamer i GPS.
Strona główna Tempomaty i ograniczniki prędkości Jakie są różnice między ogranicznikiem a tempomatem