Nowoczesne systemy tempomatów zaprojektowano z myślą o maksymalnym bezpieczeństwie jazdy w każdych warunkach. Zasadą systemową jest blokada działania tempomatu przy wykryciu zaciągniętego hamulca ręcznego (lub aktywowanego elektronicznego hamulca postojowego). Powodem jest zabezpieczenie przed sytuacjami, w których wykonywanie jazdy z włączonym hamulcem mogłoby doprowadzić do awarii mechanicznych (przegrzanie hamulców) lub niekontrolowanego zachowania pojazdu. Sygnalizacja zaciągnięcia ręcznego (poprzez dedykowany czujnik lub komunikację elektroniczną) jest przekazywana do komputera sterującego tempomatem – w reakcji na taki sygnał tempomat automatycznie się dezaktywuje lub odmawia aktywacji. W starszych pojazdach z mechanicznym ręcznym możliwa jest sytuacja, w której przy bardzo lekkim zaciągnięciu dźwigni tempomat nie wykryje aktywacji, ale większość aut ostrzega wtedy kierowcę kontrolką. W pojazdach z elektronicznym „ręcznym” blokada jest absolutna – tempomat nie aktywuje się do momentu zwolnienia hamulca postojowego. Systemy takie są również sprzężone z czujnikami położenia pedałów i przyspieszenia – nawet chwilowy sygnał „zaciągniętego” ręcznego skutkuje natychmiastową dezaktywacją utrzymywania prędkości. Kierowcy powinni zawsze pamiętać o spuszczeniu hamulca ręcznego przed aktywacją tempomatu – ciągnięcie za dźwignię lub awaria czujnika w czasie jazdy może wyłączyć funkcję tempomatu i wywołać alarm na panelu kierowcy.