Akumulator to jeden z kluczowych elementów każdego pojazdu, zasilający nie tylko rozruch, ale i większość systemów elektronicznych, w tym tempomat (zarówno klasyczny, jak i adaptacyjny). Właściwe napięcie i dobra kondycja baterii są warunkiem działania całego układu obsługującego tempomat – komputer pokładowy, zbierający dane z czujników prędkości, radarów, sterownika silnika czy hamulców, opiera się na nieprzerwanym dostępie do energii elektrycznej.
Gdy stan akumulatora jest zły – napięcie spada poniżej wartości minimalnej (np. poniżej 11,5–12 V przy uruchomionym silniku), mogą pojawić się symptomy takie jak: niestabilne działanie tempomatu, przerwy w utrzymaniu prędkości, błędy na panelu systemu, automatycznie przerwanie pracy tempomatu czy nawet czasowe wyłączenie przy zbyt dużym spadku napięcia. Zaawansowane systemy ADAS, korzystające z ACC czy PCC, są jeszcze bardziej wrażliwe, gdyż czujniki radarowe, sterowanie elektroniczne i interfejs OBD wymagają napięcia o określonej stabilności.
W przypadku bardzo zużytego akumulatora – zwłaszcza w zimie lub przy krótkich trasach – komputer auta może celowo dezaktywować mniej istotne systemy komfortu i wspomagania (do których zaliczany jest tempomat), by zapewnić energię do podtrzymywania ABS, ESP, SRS i zapłonu. Komunikaty pojawiają się zwykle w postaci alertów: „tempomat niedostępny – niski poziom napięcia”, „sprawdź system ładowania”, „niski stan akumulatora”. W niektórych pojazdach (zwłaszcza z rozszerzoną diagnostyką) istnieje możliwość podglądu napięć na poszczególnych modułach i rejestracji momentów rozłączenia i ponownego połączenia tempomatu.
Dobra praktyka to regularna kontrola napięcia i pojemności akumulatora – zarówno za pomocą testerów, jak i podczas serwisu. Sprawny akumulator jest gwarantem prawidłowej pracy wszystkich systemów wygody i bezpieczeństwa, a wszelkie problemy z tempomatem bardzo często są sygnałem ogólnej niestabilności instalacji elektrycznej.