Tempomat w samochodach z manualną skrzynią biegów budzi wiele pytań wśród kierowców przyzwyczajonych do pełnej automatyki nowoczesnych aut. W rzeczywistości rozwiązanie to stopniowo zyskuje na popularności, choć wymaga nieco innego podejścia do jazdy niż w pojazdach z automatem. Kluczową cechą działania tempomatu w aucie z „manualem” jest możliwość utrzymywania ustalonej prędkości, jednak tylko i wyłącznie wtedy, gdy kierowca pozostaje na danym biegu i nie ingeruje w układ napędowy. Uruchomienie tempomatu przy określonej prędkości skutkuje tym, że jednostka sterująca silnikiem dba o dostarczanie odpowiedniej ilości paliwa, by utrzymać stałe tempo. W momencie konieczności zmiany przełożenia reakcja systemu jest przewidywalna – każdorazowe wciśnięcie sprzęgła, by zmienić bieg, skutkuje dezaktywowaniem tempomatu. Wynika to z założenia bezpieczeństwa: komputer nie może kontrolować prędkości napędu przy rozłączonej skrzyni i silniku. Ponowną aktywację tempomatu można osiągnąć poprzez wciśnięcie przycisku „res” lub „resume” po zakończonej zmianie biegu. Jednak nie wszystkie auta przywracają poprzedni tryb automatycznie – wiele wymaga ponownej konfiguracji prędkości. Zaletą tempomatu w manualu jest możliwość precyzyjnego dostosowania stylu jazdy do warunków na drodze, oszczędność paliwa i zmniejszenie zmęczenia podczas długich tras – pod warunkiem zachowania ostrożności i świadomego operowania biegami. Wadą jest relatywnie częstsze rozłączanie funkcji oraz konieczność samodzielnego doboru przełożeń. Nowe modele potrafią podpowiadać idealny zakres prędkości do aktywacji tempomatu (np. informując na desce rozdzielczej o zalecanym biegu), minimalizując ryzyko niepożądanej dezaktywacji. Mimo że komfort działania tempomatu jest większy w autach z automatem, użytkownik manuala może cieszyć się funkcją, przestrzegając wytycznych producenta i pamiętając, że każda interwencja sprzęgłem lub gazem wyłącza działanie systemu.
Strona główna Tempomaty i ograniczniki prędkości Czy tempomat działa w trybie manualnej zmiany biegów