Czy tempomat adaptacyjny hamuje do zera

Tempomat adaptacyjny, znany też pod nazwami ACC (Adaptive Cruise Control) czy predykcyjny tempomat, to system wyznaczający dziś najwyższy standard komfortu jazdy wśród systemów wspomagających kierowcę. Jego kluczową funkcją – zwłaszcza w najnowszych pojazdach – jest możliwość samodzielnego doprowadzania auta do pełnego zatrzymania, czyli hamowania do zera. System ACC korzysta z radarów, lidarów i kamer monitorujących odległość do poprzedzającego pojazdu. Kiedy auto jadące przed nami zwalnia lub zatrzymuje się (np. w korku, na światłach czy rondzie), komputer prawidłowo dostosowuje siłę hamowania aż do zupełnego postoju. Po zatrzymaniu – jeśli postój trwa kilka sekund (2–5) – tempomat może samoistnie wznowić jazdę, jeśli poprzednik ruszy. W przypadku dłuższych postojów konieczne jest potwierdzenie intencji kontynuowania jazdy przez kierowcę (naciśnięcie gazu lub przycisku „Resume”). Istnieją jednak różnice między poszczególnymi markami i generacjami systemów; w tańszych lub starszych modelach funkcjonalność „hamowania do zera” bywa ograniczona (system wyłącza się poniżej 30 km/h albo wymaga manualnego hamowania). Dla pełnej skuteczności hamowania do zera niezbędna jest sprawność wszystkich czujników, czystość kamery oraz brak awarii komunikacji z układem hamulcowym. Uwaga: nawet najnowszy tempomat adaptacyjny nie zawsze rozpozna bardzo powolny lub niespodziewany manewr innego pojazdu, dlatego kierowca musi być w gotowości do przejęcia kontroli – system pozostaje asystentem, nie pełnoprawnym „autopilotem”.