Co zrobić, gdy tempomat włącza się, ale nie utrzymuje prędkości

Problem polegający na tym, że tempomat włącza się prawidłowo, ale nie utrzymuje zadanej prędkości, może mieć kilka przyczyn, zarówno mechanicznych, jak i elektronicznych. Najczęściej źródła usterki należy szukać w: – Awarie mechaniczne: wyeksploatowane serwo tempomatu, zerwane/rozciągnięte cięgno w starszych układach (gdzie tempomat operował linką analogową do przepustnicy), problem z przepustnicą elektroniczną (nieprawidłowa reakcja na sygnał zadania). – Usterki elektroniki: błędy w module sterującym tempomatem (coraz częściej umiejscowionym w centralnym komputerze pojazdu), utrata sygnału z czujnika prędkości pojazdu, błędy komunikacji na magistrali CAN, uszkodzenie czujników pedału hamulca lub sprzęgła (tempomat natychmiast dezaktywuje się po zanotowaniu wciśnięcia któregokolwiek z nich). – Problemy z oprogramowaniem: przestarzały lub błędny firmware, migrujące kody błędów „przetrzymane” po poprzednich naprawach, reset pamięci po rozłączeniu akumulatora. – Uszkodzone przewody lub awarie instalacji, zwłaszcza po naprawach innych układów. Najpierw należy przeprowadzić diagnostykę komputerową i sprawdzić, czy w module tempomatu nie ma aktywnych błędów. Potem należy zweryfikować poprawność działania czujnika prędkości (test jazdy próbnej z komputerem). Jeżeli usterka nie ustępuje, trzeba sprawdzić przewody, wtyczki i poprawność działania wszystkich elementów wykonawczych (pedały, przekaźniki, napęd przepustnicy). W razie potrzeby warto zlecić testy serwisowe, gdzie na stanowisku warsztatowym można zasymulować większość scenariuszy i szybko zlokalizować źródło problemu. W nowoczesnych autach każde niesprawne działanie tempomatu powinno być jak najszybciej zgłoszone do specjalisty, aby zidentyfikować przyczynę i przywrócić pełną funkcjonalność systemu, który ma istotny wpływ na komfort i bezpieczeństwo podróży.