Współczesne ograniczniki prędkości, montowane coraz częściej jako standard w samochodach osobowych i dostawczych, stają się niezwykle funkcjonalnym narzędziem dla kierowców, a także flot zarządzających dużą liczbą pojazdów. Rynek motoryzacyjny oferuje zarówno proste ograniczniki jednofunkcyjne (limitery), jak i rozbudowane systemy elektroniczne zintegrowane z komputerem pokładowym i magistralą CAN. Wiele osób pyta, czy możliwe jest ustawianie kilku „zakresów pracy” ogranicznika, a więc predefiniowanych wartości maksymalnej prędkości do wykorzystania w różnych sytuacjach drogowych. W nowszych pojazdach, zwłaszcza wyższych segmentów, rozwiązanie takie jest jak najbardziej dostępne. Kierowca może programować kilka profili – np. prędkość 50 km/h na teren zabudowany, 90 km/h na drogę ekspresową i 120–140 km/h na autostradę. Profile te można ustawić za pomocą menu na ekranie komputera samochodowego lub dedykowanych przycisków na kierownicy, umożliwiając szybkie przełączanie limitów podczas jazdy. W pojazdach flotowych (np. auta dostawcze, ciężarowe), dostępne są programowalne blokady ograniczeń – manager floty może zdalnie zaprogramować limity, a kierowcy wybierają je w zależności od zadania. Niektóre rozwiązania pozwalają również na automatyczne dopasowanie wartości w oparciu o rozpoznawanie znaków drogowych (ISA – Intelligent Speed Assistance) lub GPS, gdzie system proponuje limit zgodny z przepisami dla danego odcinka trasy. W tańszych lub starszych samochodach zwykle stosowany jest pojedynczy zakres – aktywowany i ustawiany na bieżąco, wymaga ponownego zaprogramowania przy zmianie potrzeb. Zaawansowane limity przydają się zwłaszcza kierowcom podróżującym na długich dystansach, w ruchu międzynarodowym, gdy obowiązujące reguły i warunki drogowe zmieniają się często. Wielozakresowy ogranicznik usprawnia kontrolę tempa jazdy, podnosi bezpieczeństwo oraz ogranicza ryzyko przypadkowego przekroczenia prędkości.
Strona główna Tempomaty i ograniczniki prędkości Czy można ustawić kilka zakresów ogranicznika prędkości