Przetestowanie tempomatu w aucie bez wyjeżdżania na drogę jest ograniczone, ale wstępna weryfikacja poprawności działania układu jest możliwa. Najprostszą metodą jest uruchomienie stacyjki w trybie „ON” (niekoniecznie z włączonym silnikiem) i sprawdzenie działania wszystkich przycisków lub manetek tempomatu – system powinien sygnalizować zmianę statusu na wyświetlaczu (np. zestaw wskaźników lub ekran komputera pokładowego). Można także sprawdzić, czy aktywacja/dezaktywacja funkcji daje komunikaty („Tempomat włączony”, „Brak warunków do uruchomienia” itd.). W niektórych modelach, przy użyciu interfejsu diagnostycznego (OBD-II i program serwisowy), możliwe jest zaawansowane testowanie statusów czujników, komunikacji z ECU, kontrola obecności ewentualnych błędów oraz symulacja działania układu na postoju (testowanie sygnałów z czujników pedałów, blokad bezpieczeństwa, przekaźników itp.). Nie sposób w pełni ocenić dynamiki pracy tempomatu (utrzymywanie prędkości, reakcje na realny ruch na drodze) bez jazdy testowej; jednak podstawowo można upewnić się, czy system jest aktywny i czy komputer nie rejestruje krytycznych błędów uniemożliwiających jego poprawne funkcjonowanie. Ostateczna weryfikacja zawsze wymaga jazdy, ale diagnostyka komputerowa skutecznie eliminuje większość nieprawidłowości na wstępnym etapie.