Nowoczesne systemy tempomatu, szczególnie w wersjach adaptacyjnych i predykcyjnych, korzystają z zaawansowanych algorytmów rozpoznawania maksymalnej dozwolonej prędkości – kluczowego elementu nowego standardu ISA (Intelligent Speed Assistance). Współczesne samochody identyfikują limit prędkości za pomocą fuzji danych z kilku źródeł: kamery rozpoznającej znaki (TSR – Traffic Sign Recognition, montowana najczęściej przy lusterku), map cyfrowych nawigacji oraz – w najnowszych modelach – dynamicznie aktualizowanych informacji online (OTA, połączenie z internetową bazą danych o ograniczeniach i strefach prędkości). Kamera analizuje obrazy znaków pionowych oraz dodatkowych tabliczek (np. dla ciężarówek, stref szkoły) na podstawie kształtu, barwy, cyfr i ich układu. Kombinacja ta umożliwia szybkie wykrywanie znaków LED, ograniczeń tymczasowych i reinterpretację w przypadku remontów. Dane są na bieżąco porównywane z informacjami z map GPS – jeśli kamera nie wykryje znaku lub informacja mapy jest nowsza, system może ustawić własny limit jako odniesienie dla działania tempomatu lub ogranicznika. Najbardziej zaawansowane systemy rozpoznają znaki zmienne, dynamiczne tablice ograniczeń, przewidują zmiany limitów na podstawie lokalizacji, a nawet ograniczenia czasowe (np. prędkość w danym miejscu tylko w dni robocze). W przypadku sprzeczności danych system zawsze nadaje priorytet ostatniemu wykrytemu znakowi. System powiadamia kierowcę o wykryciu zmiany limitu przez wyświetlenie ikony, dźwięk lub wibracje i umożliwia dostosowanie tempomatu lub aktywację ogranicznika.
Strona główna Tempomaty i ograniczniki prędkości Jak system rozpoznaje maksymalną dozwoloną prędkość