Dlaczego bagażnik zamyka się z trzaskiem

Zbyt głośny, niemal „wybuchowy” trzask podczas zamykania bagażnika to uciążliwy problem, który może świadczyć o poważnych zaniedbaniach serwisowych lub awarii podzespołów. W normalnych warunkach klapa powinna zamykać się płynnie i niemal bezgłośnie, szczególnie jeśli auto wyposażone jest w nowoczesne siłowniki lub system soft-close. Przyczyn trzaskania jest kilka – najczęstsza to zużyte lub zdeformowane uszczelki, które nie „amortyzują” domknięcia i powodują gwałtowne uderzenie metalu o metal. Innym powodem może być niewłaściwa regulacja zawiasów lub zamka, które powodują opadanie klapy ze zbyt dużej wysokości lub niesymetryczne dociąganie. Jeżeli pojazd posiada siłowniki, problem może wynikać z ich osłabienia bądź spadku ciśnienia wewnętrznego. W autach bez funkcji dociągania winny bywa także wyrobiony zamek – zapadki nie łapią płynnie, klapa spada i „dobija” z pełną siłą. Naprawa polega na oczyszczeniu i przesmarowaniu zamka oraz zawiasów, wymianie zniszczonych lub spłaszczonych uszczelek, a czasem także profesjonalnej regulacji wysokości zamykania klapy i wymianie zużytych siłowników. Regularne przeglądy, konserwacja i szybka reakcja na wszelkie nietypowe dźwięki znacznie zmniejszają ryzyko uszkodzeń i poprawiają komfort użytkowania bagażnika.