Czujnik położenia klapy – objawy awarii

Czujnik położenia klapy to jeden z najważniejszych elementów elektronicznego systemu otwierania bagażnika w nowoczesnych samochodach. Jego zadaniem jest nie tylko określenie aktualnej pozycji klapy (zamknięta, półotwarta, otwarta), ale także przekazywanie tych informacji do sterownika, który zarządza pracą siłowników, blokad oraz funkcji bezpieczeństwa. Najczęstsze objawy awarii czujnika położenia klapy obejmują: nieprawidłowe wskazania na desce rozdzielczej (np. informacja ostrzegawcza o niezamknięciu klapy mimo faktycznego zamknięcia), błąd systemów komfortu („otwarta klapa” podczas jazdy), niemożność automatycznego otwarcia/ zamknięcia klapy, zatrzymanie klapy w połowie ruchu oraz wyłączanie funkcji soft-close i zabezpieczeń anty-zgnieceniowych. Często awaria prowadzi także do uniemożliwienia zamknięcia samochodu pilotem lub aktywowania alarmu. Usterki czujnika wynikają głównie z korozji, poluzowania wtyczek, zużycia mechanizmu wskazującego (potencjometr lub optoelektroniczny wskaźnik) bądź uszkodzenia przewodów w wiązce prowadzonej przez zawiasy. Diagnostyka polega na komputerowym odczycie błędów, kontroli napięć i – w razie potrzeby – wymianie modułu. Regularne czyszczenie, kontrola osłon przeciwdeszczowych i wystrzeganie się mycia ciśnieniowego wokół zawiasów zmniejsza ryzyko awarii i wydłuża żywotność systemu.