W wielu współczesnych pojazdach czujnik umieszczony w zderzaku tylnym (tzw. sensor komfortowego otwierania, często wykrywający ruch stopy pod zderzakiem) jest kluczowy dla funkcji automatycznego otwierania bagażnika. Działa na zasadzie rejestrowania zmiany pola elektromagnetycznego lub detekcji ruchu fizycznego w określonej strefie – najczęściej wystarczy szybki ruch stopą pod zderzakiem, by aktywować siłowniki klapy. Czujnik ten komunikuje się bezprzewodowo lub po przewodzie z jednostką sterującą bagażnika. Odpowiednie działanie zależy od wielu czynników: czy kluczyk jest obecny przy aucie, czy system nie jest zablokowany (np. blokada dziecięca), czy nie ma przeszkód w obszarze ruchu klapy. Czujnik bywa wrażliwy na zabrudzenia i uszkodzenia – błoto, śnieg, sól drogowa czy kolizje parkingowe mogą zaburzyć jego pracę. W razie awarii systemu należy oczyścić zderzak, skontrolować wiązki przewodów i – w razie potrzeby – zresetować komputer pokładowy. W niektórych autach czujnik można dezaktywować z menu pojazdu (np. by ograniczyć przypadkowe otwarcia na parkingu). Sensory te nie wpływają na szczelność bagażnika i nie ingerują w mechanikę zamka, są natomiast elementem komfortu. Odpowiednia konserwacja i kontrola techniczna pozwala utrzymać ich skuteczne działanie przez wiele lat.