Czy siłownik klapy może powodować rozładowywanie akumulatora

Choć siłownik klapy bagażnika zużywa energię głównie podczas ruchu klapy, awaria układu elektrycznego lub ciągły pobór prądu przez wadliwy siłownik może faktycznie powodować stopniowe rozładowywanie akumulatora. W nowszych samochodach siłowniki są sterowane przez moduły komfortu, które powinny odcinać zasilanie po zakończeniu ruchu. Gdy jednak dojdzie np. do zwarcia w kablu, zalania elektroniki, ciągłej pracy przekaźnika lub zacięcia styku w siłowniku, system może nie przechodzić w tryb „czuwania” i pobierać prąd nawet po zamknięciu auta. Pierwszym sygnałem problemu jest szybko „siadający” akumulator, konieczność częstego doładowywania lub spadki napięcia po nocnym postoju. Czasem użytkownicy zauważają pojawianie się błędów CAN, miganie diod w module klapy lub opóźnioną reakcję na guziki otwierania. W praktyce pomiar poboru prądu spoczynkowego (multimetrem między klemą a wieczkiem akumulatora) pozwala potwierdzić, czy winny jest siłownik – w nocy, po zamknięciu samochodu, pobór nie powinien przekraczać 0,05–0,08 A. Diagnoza i naprawa problemów z siłownikiem najczęściej wymaga wymiany samego elementu, naprawy wiązki lub resetu modułu komfortu przez komputer serwisowy (niekiedy winny jest soft, a nie hardware). W autach ze śladami korozji lub po zalaniu zawsze warto sprawdzić stan wiązki elektrycznej także w okolicach klapy bagażnika.