Większość nowoczesnych samochodów z elektrycznymi siłownikami klapy bagażnika posiada możliwość ręcznego otwarcia w sytuacji awarii lub braku zasilania. Producenci przewidują takie opcje ze względów bezpieczeństwa. Instrukcja awaryjnego dostępu zwykle znajduje się w książce serwisowej i opiera się na kilku podstawowych krokach. W przypadku siłowników gazowych (wspomagających otwieranie, nie blokujących mechanicznie przed otwarciem) wystarczy użyć większej siły, by pokonać opór gazu i podnieść klapę. Kluczową sprawą jest dostęp do awaryjnego zamka – zwykle ukrytego pod plastikową zaślepką w kabinie bagażnika lub w dolnej części klapy. Po jej zdjęciu można ręcznie przesunąć dźwignię odblokowującą zatrzask. W autach z pełnym systemem elektrycznym, jeśli doszło do awarii prądu, najpierw należy upewnić się, że auto nie jest całkowicie rozładowane (brak prądu w całym systemie to konieczność podpięcia akumulatora awaryjnego). W pozostałych przypadkach klapę można zazwyczaj otworzyć, naciskając odpowiedni przycisk w kabinie lub używając zapasowego klucza (mechaniczny wkład w pilocie w starszych modelach). Niektóre samochody wyposażone są w linkę awaryjną – pociągnięcie odryglowuje zamek bagażnika, pozwalając dostać się do środka. Ważne: nigdy nie należy próbować siłowo podnosić klapy bez wiedzy o budowie mechanizmu – można uszkodzić przekładnię lub sterownik. Po awaryjnym otwarciu zalecana jest jak najszybsza naprawa systemu i kontrola działania wszystkich funkcji. Ręczne otwieranie bagażnika z siłownikami to rozwiązanie przewidziane na sytuacje wyjątkowe – należy je przeprowadzać zgodnie z procedurą producenta, aby uniknąć powstania dodatkowych usterek lub problemów z gwarancją.