Siłownik klapy bagażnika, zwłaszcza w systemach elektrycznych i elektrohydraulicznych, pracuje pod dużym obciążeniem i narażony jest na wiele czynników ryzyka, w tym przeciążenie mechaniczne lub elektroniczne. Przeciążenie siłownika może mieć miejsce w kilku sytuacjach: podczas blokady mechanicznej ruchu klapy (np. gdy coś fizycznie zatrzyma otwieranie lub zamykanie), w wyniku zablokowania prowadnic, przymarznięcia uszczelek w zimie, nieprawidłowego montażu nowego siłownika, korozji punktów mocowania czy samoczynnego „przytrzaśnięcia” obcego przedmiotu w klapie. Typowymi objawami przeciążenia są: wyraźnie spowolnione działanie klapy, jej zatrzymanie w połowie ruchu, pojawienie się wyraźnych dźwięków (zgrzyty, trzaski), a w pojazdach z rozbudowaną elektroniką pojawienie się komunikatów błędu lub sygnałów dźwiękowych o nadmiernym oporze. W niektórych modelach samochodów system posiada automatyczne zabezpieczenie przed przeciążeniem – siłownik wyłączy się lub cofnie ruchem, aby uniknąć zniszczenia mechanizmu. Przeciążony siłownik może szybciej ulec zużyciu, przegrzaniu lub nawet trwałemu uszkodzeniu (zatarcie, pęknięcie tłoczyska, wypalenie silnika elektrycznego). W nowoczesnych autach przekroczenie przewidzianych parametrów obciążenia może doprowadzić do automatycznej blokady i zapamiętania błędu w komputerze pokładowym. W takim wypadku potrzebna jest często diagnostyka i skasowanie błędów po usunięciu przeszkody. By zapobiec przeciążeniu siłownika należy regularnie czyścić i smarować punkty prowadzenia, kontrolować stan uszczelek, nie dopuszczać do zamarzania elementów ruchomych oraz unikać zostawiania obiektów blokujących zamknięcie klapy. Przy wymianie siłownika zawsze przestrzegaj zaleceń producenta dotyczących momentu dokręcania i montażu, a w razie nietypowych dźwięków lub objawów – natychmiast przerwij eksploatację i skonsultuj się z serwisem.