SUV-y z elektrycznie sterowaną klapą bagażnika to coraz popularniejsze rozwiązanie, niosące ze sobą wygodę, ale także pewne ryzyka awarii typowych dla skomplikowanej elektroniki i mechaniki. Do najczęstszych usterek należy zaliczyć problemy z siłownikami – ich zużycie lub uszkodzenie mechaniczne powodują, że klapa przestaje się otwierać lub domyka się zbyt wolno. Często spotykane awarie dotyczą także czujników pozycji (np. przekłamany sygnał powoduje, że klapa nie reaguje prawidłowo na komendy lub zatrzymuje się w losowych miejscach). Wilgoć oraz zanieczyszczenia mogą prowadzić do awarii switchy krańcowych i połączeń elektrycznych. Kolejnym problemem są usterki systemu bezdotykowego otwierania, np. czujników gestów montowanych pod zderzakiem, podatnych na zabrudzenia i uszkodzenia mechaniczne. Użytkownicy zgłaszają również błędy oprogramowania sterującego, szczególnie po aktualizacjach systemu lub wymianach akumulatora. Awariom klapy mogą towarzyszyć niepokojące dźwięki, luz na zawiasach czy luźne połączenia śrubowe, które w skrajnym przypadku mogą skutkować odpadnięciem klapy lub jej nieszczelnością. Częstym źródłem awarii jest również ignorowanie ograniczeń wagowych oraz siłowanie się z zamknięciem klapy podczas pracy siłowników, co prowadzi do rozregulowania całego mechanizmu. W przypadku pojawienia się nietypowych objawów należy wykonać pełną diagnostykę komputerową oraz sprawdzić stan wszystkich kluczowych elementów systemu. Dobrą praktyką jest regularne przeglądanie stanu przewodów, połączeń i elektroniki w okolicach klapy, szczególnie po zimie lub myciu auta w automatycznej myjni, gdzie często dochodzi do zalania elementów elektrycznych.
Strona główna Systemy otwierania bagażnika Jakie są najczęstsze usterki w SUV-ach z elektryczną klapą