System soft-close, czyli automatycznego dociągania klapy bagażnika, jest coraz częściej spotykany w segmentach premium i średnim wyższym. Jego zadaniem jest delikatne, automatyczne domknięcie bagażnika po przymknięciu go przez użytkownika – mechanizm „przeciąga” klapę na ostatnich kilku centymetrach, bez konieczności używania siły i ryzyka niedomknięcia. W starszych autach lub niższych wersjach wyposażenia mechanizm ten zwykle nie występuje. Jednak istnieje możliwość instalacji soft-close na rynku wtórnym, choć jest to proces wymagający odpowiedniej wiedzy, doświadczenia i dostępu do oryginalnych części. Montaż polega na zamontowaniu dedykowanego silnika napędowego wraz z układem krańcówek i elektroniką sterującą. Niezbędne jest doprowadzenie zasilania do klapy, instalacji odpowiednich czujników pozycji oraz podpięcie systemu do centralki zamków lub niezależnego modułu sterującego. W niektórych modelach producent przewidział opcję doposażenia auta w taki system – wtedy montaż jest łatwiejszy i mniej inwazyjny, gdyż przygotowano gniazda i okablowanie. Niestety, w autach bez przygotowania fabrycznego zabieg ten jest kosztowny, wymaga wielu przeróbek i ingerencji w strukturę pojazdu. Warto rozważyć, czy koszt, czas montażu oraz ewentualne problemy z gwarancją nie przewyższają korzyści z posiadania soft-close. Zawsze należy korzystać z usług sprawdzonych warsztatów specjalizujących się w elektronice samochodowej oraz pytać o gwarancję na montowany system.
Strona główna Systemy otwierania bagażnika Czy da się zainstalować soft-close w aucie bez tej funkcji