Tempomat (system utrzymywania stałej prędkości) oraz ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) należą do systemów bezpieczeństwa i komfortu jazdy, jednak nie mają bezpośredniego wpływu na sterowanie klapą bagażnika, ani jej otwierania czy zamykania. Obydwa systemy są zaprojektowane do działania podczas jazdy samochodem: tempomat utrzymuje zadany poziom prędkości, natomiast ESP reaguje, gdy pojazd zaczyna tracić przyczepność lub zbaczać z toru jazdy, automatycznie dokonując korekt hamulców lub mocy silnika. Systemy te funkcjonują niezależnie od układu obsługującego klapę — czy to wersji manualnej, elektrycznej, czy automatycznej z siłownikami. Producent może wprowadzać pewne zabezpieczenia, które blokują możliwość otwarcia klapy podczas poruszania się samochodem, aby zapobiec niebezpiecznym sytuacjom, ale za to odpowiadają głównie czujniki prędkości, a nie bezpośrednio tempomat czy ESP. W niektórych nowoczesnych samochodach, system ESP współpracuje z siecią CAN i innymi kontrolerami komfortu, umożliwiając np. blokadę otwarcia klapy podczas jazdy, ale nie inicjuje tego procesu sam. Podsumowując, tempomat i ESP nie wpływają aktywnie na otwieranie klapy bagażnika – otwieranie realizowane jest oddzielnie, poprzez panel w kabinie, pilota lub czujniki ruchu, a główny wpływ mają prędkość pojazdu oraz ustawienia bezpieczeństwa systemu otwierania klapy.