Czy zbyt ciężki ładunek może uszkodzić mechanizm

Przeciążenie systemu otwierania bagażnika przez umieszczenie zbyt ciężkiego ładunku jest jedną z najczęstszych przyczyn uszkodzeń zarówno siłowników, jak i innych elementów mechanizmu bagażnika. Każdy układ posiada maksymalną nośność bagażnika oraz wartość siły, z jaką może współpracować siłownik – parametry te określane są przez producenta w instrukcji pojazdu lub na tabliczkach znamionowych. Przekroczenie tej granicy skutkuje zbyt dużym oporem przy otwieraniu i zamykaniu klapy, przegrzaniem bądź przeciążeniem siłowników, a z czasem nawet ich wyciekiem, złamaniem tłoczyska, uszkodzeniami ząbków przekładni, zamka bądź zawiasów. Zbyt ciężki ładunek wywiera presję także na układ elektryczny (w nowszych pojazdach), zużywa szybciej akumulator i zmniejsza żywotność silników. W efekcie klapa może zacząć się samoistnie opadać, zatrzymywać w połowie drogi albo blokować całkowicie. Najlepszą profilaktyką jest unikanie nadmiernego załadunku oraz równomierne rozmieszczenie ciężaru. W razie pojawienia się pierwszych objawów przeciążenia (wolniejsze otwieranie, dźwięki tarcia, szarpanie) należy zredukować ładunek i bezzwłocznie udać się na przegląd systemu bagażnika. Oszczędzi to kosztów naprawy i przedłuży sprawność mechanizmu na lata.