Czy napęd AWD zwiększa bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni

Napęd na wszystkie koła (AWD/4×4) powszechnie uznawany jest za system poprawiający bezpieczeństwo podczas jazdy bez względu na warunki pogodowe. Szczególnie na mokrej nawierzchni jego przewaga nad napędem na jedną oś (FWD, RWD) jest znacząca — system AWD zapewnia lepszą trakcję, zmniejsza ryzyko poślizgu przy dynamicznym ruszaniu, szybciej i skuteczniej rozdziela siłę napędową do kół, które mają kontakt z asfaltem nawet podczas aquaplaningu. Oznacza to redukcję buksowania kół, stabilniejsze wyjście z zakrętów i bezpieczniejsze manewry awaryjne. AWD współpracuje ściśle z systemami ESP, ABS i ASR, co dodatkowo minimalizuje prawdopodobieństwo utraty panowania nad pojazdem. Jest to jednak wsparcie technologiczne – nie zastępuje ostrożnej jazdy! Warto pamiętać, że AWD nie skraca drogi hamowania (za to odpowiada głównie ABS i jakość opon), ani nie chroni przed skutkami nadmiernej prędkości. Największy wzrost bezpieczeństwa AWD daje w sytuacjach gwałtownego przyspieszania na mokrym, przy omijaniu przeszkód, podczas dynamicznych zmian kierunku jazdy oraz na nawierzchniach o nierównej przyczepności — np. pasy przemienne suche/mokre, nawierzchnie pokryte błotem lub mokrymi liśćmi. W praktyce AWD pozwala na pewniejszą i stabilniejszą jazdę po śliskiej nawierzchni, ale daje też kierowcom fałszywe poczucie nieśmiertelności — podstawą bezpieczeństwa są wciąż zdrowy rozsądek, stan ogumienia i dostosowanie prędkości do warunków pogodowych oraz dbałość o prawidłowe ustawienie ciśnień i sprawność układu hamulcowego.