Współczesna motoryzacja oferuje samochody z napędem 4×4 charakteryzujące się niezwykłym zaawansowaniem mechanicznym i elektronicznym. Do absolutnej czołówki należą marki premium oraz pojazdy terenowe budowane od podstaw z myślą o maksymalnych możliwościach trakcyjnych. Na rynku osobowym liderem jestAudi z systemem Quattro, który w wyższych modelach bazuje na centralnym mechanizmie różnicowym Torsen lub sportowym układzie z przekładnią planetarną i rozdziałem momentu w ułamku sekundy.Mercedes 4MATIC(szczególnie wersje GLE, G i S) łączy skomplikowane wielotarczowe sprzęgła z elektroniką monitorującą każdą oś, a odmiany AMG mają dodatkowo dołączane dyferencjały z blokadami elektronicznymi, co pozwala na precyzyjny rozdział sił także w trybie sportowym.BMW xDriveto przykład, gdzie sprzęgło wielotarczowe sterowane komputerowo współpracuje z układem dynamicznej kontroli trakcji – samochód „przewiduje” poślizg, a nie tylko reaguje na niego. W terenówkach klasyLand Rover Defender, Discovery czy Range Roverzaawansowany napęd Terrain Response korzysta z szeregu czujników (pochylenie, głębokość brodzenia, twardość nawierzchni) i automatycznie dobiera pracę reduktora, blokady centralnej i dyferencjałów na podstawie analizy warunków jazdy.Jeep Wrangler Rubiconto z kolei przykład klasycznej wytrzymałości – ma blokady wszystkich mostów, dedykowaną przekładnię rozdzielczą Rock Trac ze wzmocnionymi półosiami. Na rynku masowym stosowane są również układy typu Haldex (VW 4Motion, Skoda, Volvo AWD, Ford), ale to w modelach sportowych czy luksusowych, dzięki skali możliwości konfiguracji, różnorodności ustawień i współpracy z elektroniką, napęd 4×4 jest najbardziej zaawansowany i daje realną, natychmiastową przewagę na każdych drogach.