Jak działa napęd 4×4 w autach elektrycznych

Napęd 4×4 w samochodach elektrycznych to nie tylko układ przystosowany do jazdy terenowej – coraz częściej stanowi standard w autach klasy wyższej i sportowych SUV-ach. O ile w klasycznych konstrukcjach AWD za rozdział napędu odpowiada sprzęgło wielotarczowe i przekładnie, tak w „elektrykach” wykorzystywane są osobne silniki elektryczne dla osi przedniej i tylnej, co pozwala na natychmiastową, precyzyjną i płynną kontrolę rozkładu momentu obrotowego. Sterowanie napędem odbywa się elektronicznie, bez udziału wału napędowego – komputer na podstawie czujników trakcji, przyczepności kół, kąta skrętu i dynamiki jazdy błyskawicznie rozdziela moc pomiędzy osie lub indywidualne koła (tzw. torque vectoring). Zalety tego rozwiązania to bardzo szybka reakcja na utratę przyczepności, doskonała trakcja na śliskiej nawierzchni, a także tryb bezpośredniego napędu 4×4 nawet przy minimalnych prędkościach. Elektronika umożliwia też różne tryby jazdy – od ekonomicznych, przez sportowe, po terenowe. Nie występuje tutaj typowa usterkowość mechanicznych sprzęgieł czy przekładni – kluczowe jest chłodzenie i oprogramowanie sterujące. Systemy AWD w autach elektrycznych pozwalają też na rekuperację energii podczas hamowania na wszystkich kołach, zwiększając efektywność jazdy. Taki napęd to przyszłość motoryzacji terenowej i sportowej, łączący osiągi ze znakomitą kontrolą trakcji oraz minimalnym zużyciem elementów mechanicznych.