Diagnostyka napędów AWD wymaga specjalistycznego oprogramowania dostosowanego do danej marki i modelu samochodu oraz konstrukcji układu przeniesienia napędu. Najpopularniejsze systemy WD wykorzystywane w grupie VW (Audi, Skoda, Seat) wymagają m.in. dostępu do programu VCDS (VAG-COM Diagnostic System) lub ODIS. To zaawansowane oprogramowanie pozwala nie tylko odczytać kody błędów i statusy komponentów, ale też przeprowadzać adaptacje oraz resetować procedury kalibracyjne sprzęgieł Haldex i pomp. W samochodach Volvo diagnostic tool TechTool PRO jest wykorzystywany do pełnej kontroli napędu AWD, w tym pompy, sprzęgła i czujników. Dla aut Forda stosuje się system IDS zaś Mercedes używa Xentry i DTS. Oprogramowanie do diagnostyki napędu AWD pozwala mierzyć ciśnienie robocze, temperaturę oleju, wychwytywać zaniki sygnału, analizować reakcję sprzęgła wielotarczowego oraz przeprowadzać testy funkcjonalne. W praktyce diagnostyka wymaga także sprzętu do podłączenia do portu OBD II i interfejsu komunikacyjnego zgodnego z protokołami CAN i UDS. Dzięki tak kompleksowej kontroli możliwe jest szybkie lokalizowanie usterek i ustawienie parametrów, co zapobiega poważnym awariom. Systemy diagnostyczne są również wykorzystywane przez warsztaty do wgrywania aktualizacji oprogramowania modułów oraz poprawy stabilności pracy napędu.