System ESP (Electronic Stability Program) to integralna część bezpieczeństwa pojazdu, ściśle powiązana z systemem napędu 4×4. Błędy ESP mogą skutkować częściową lub całkowitą dezaktywacją napędu na cztery koła, co wpływa na właściwości trakcyjne i stabilność pojazdu. ESP monitoruje prędkości poszczególnych kół, kąt skrętu, przyspieszenie poprzeczne i wiele innych parametrów, by zapobiegać poślizgom i wykolejeniom. W przypadku wykrycia nieprawidłowości (np. uszkodzenia czujników prędkości kół, czujnika kąta skrętu, błędów komunikacji z modułami ABS) system automatycznie sygnalizuje awarię na desce rozdzielczej, a napęd 4×4 może przejść w tryb awaryjny, ograniczając funkcję do napędu na jedną oś. Głównym celem takiego zachowania jest ochrona podzespołów i zapewnienie kierowcy bezpieczeństwa, jednak powoduje to spadek osiągów i komfortu jazdy. W niektórych modelach poprzez błędy ESP ograniczona zostaje prędkość lub wyłączane są funkcje automatyczne dołączania napędu tylnej osi. Diagnostyka błędów ESP powinna być priorytetem – obejmuje przegląd czujników, przewodów, oraz reset błędów w komputerze. Ignorowanie błędów wpływa na pogorszenie bezpieczeństwa, a przede wszystkim ekonomii jazdy i wydajności układu AWD.