Nowoczesne samochody terenowe i SUV-y wyposażone są w szereg systemów elektronicznych wspomagających trakcję i ułatwiających jazdę w trudnym terenie. Do najważniejszych należą: elektroniczne blokady dyferencjałów (E-Locker), systemy kontroli trakcji (TCS), asystent zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control), tryby jazdy terenowej (Terrain Response, Multi-Terrain Select), aktywny rozdział momentu obrotowego (Torque Vectoring) i systemy dołączania napędu (Haldex, XDrive, Quattro Ultra). Systemy te monitorują prędkość obrotową kół, położenie kierownicy, nachylenie terenu i automatycznie dostosowują rozdział momentu do aktualnych warunków – dołączają kolejne osie, ograniczają poślizg czy automatycznie „zamykają” blokady przy ruszaniu na grząskim podłożu. Inteligentne asystenty jazdy jak Crawl Control (Toyota), G-Lock (Mercedes), AdBLU Select (Ford) pozwalają poruszać się w terenie bez konieczności ciągłego operowania gazem i hamulcem – auto samodzielnie dobiera najskuteczniejszą strategię napędową. W samochodach profesjonalnych stosuje się także mechaniczne blokady dyferencjałów, reduktory, sterowanie ciśnieniem w oponach i samoczyszczenie tarcz hamulcowych. Połączenie sprawnej elektroniki z klasycznymi rozwiązaniami mechanicznymi daje kierowcy potężne wsparcie zarówno na błocie, piasku, jak i kamienistych odcinkach. Równoczesne korzystanie z systemów wymaga poznania instrukcji i regularnych ćwiczeń.