Nowoczesne auta hybrydowe coraz częściej wyposażone są w tzw. elektryczny napęd 4×4 (e-AWD, e-4WD, e-ALL4), który rewolucjonizuje podejście do napędu na cztery koła. W klasycznych układach 4×4 moc z silnika spalinowego rozdzielana jest centralnym mechanizmem różnicowym lub sprzęgłem na przednią i tylną oś. W hybrydowych systemach e-AWD osiowa jednostka elektryczna zastępuje klasyczny wał napędowy – silnik spalinowy napędza jedną oś (najczęściej przednią), a oś tylną wprawia w ruch dedykowany silnik elektryczny. Sterowanie rozkładem momentu odbywa się błyskawicznie i bardzo płynnie, na podstawie sygnałów z czujników trakcji, prędkości, kąta skrętu i układów stabilizacji toru jazdy. System włącza napęd tylnej osi automatycznie tylko wtedy, gdy wykryje poślizg lub potrzebę poprawy trakcji, np. na śliskiej nawierzchni lub w terenie. Umożliwia to dynamiczną adaptację do warunków, optymalne wykorzystanie energii, a także tryb czystej jazdy elektrycznej na jednej osi. Zalety e-AWD to: eliminacja strat na przekładniach i wałach, niższa masa, oszczędność paliwa w trybie 2WD, natychmiastowa dostępność maksymalnego momentu obrotowego z silnika elektrycznego. Wady? W ciężkim terenie autonomia napędu tylnej osi zależy od poziomu energii w akumulatorze – przy wyładowaniu akumulatora, e-4WD przestaje działać. Systemy te są bardzo zaawansowane, wymagają dedykowanego serwisu i mają wysokie koszty potencjalnych napraw. Jednak na co dzień w warunkach miejskich, podmiejskich i lekkiego off-roadu to rozwiązanie skuteczne, komfortowe i najbardziej ekologiczne spośród dostępnych napędów 4×4.