Test jazdy napędu w trybie diagnostycznym to ważny element diagnostyki pojazdów z napędem 4×4, zwłaszcza zaawansowanych systemów AWD sterowanych elektronicznie. Każda marka i model mogą mieć własny, fabryczny tryb testowy uruchamiany odpowiednią procedurą. Typowo test rozpoczyna się po podłączeniu testera diagnostycznego (np. OBD lub sprzętu serwisowego producenta) oraz aktywacji „diagnostic mode” w komputerze głównym auta lub sterowniku napędu. W ramach takiego trybu technik sprawdza:- reakcje układu napędowego na polecenia z układu sterującego;- poprawność załączania i odłączania sprzęgieł;- czas reakcji na poślizg, harmonogram rozdziału momentu oraz obecność błędów;- zachowanie napędu na różnych prędkościach i pod obciążeniem. Jazda w trybie diagnostycznym pozwala ocenić komunikację pomiędzy modułami, poprawność działania czujników ABS, żyroskopów, detektora momentu napędowego czy sygnałów z elektrycznych silników napędzających oś tylną (w hybrydach). Podczas testu mierzone są parametry rozdziału momentu, prędkości poszczególnych kół, reakcje na polecenia przyspieszania, hamowania oraz skrętu. Po zakończeniu testu tworzony jest raport diagnostyczny – zawierający kody błędów, czas reakcji komponentów i ewentualne anomalia w pracy układu. Testy diagnostyczne są nieocenione po naprawach modułów AWD, wymianach sterowników lub aktualizacjach oprogramowania i pozwalają wykryć usterki jeszcze zanim wpłyną one na bezpieczeństwo jazdy.