Pompy hydrauliczne napędu 4×4 (szczególnie w systemach sprzęgieł typu haldex, on-demand, czy zaawansowanych sprzęgłach wielopłytkowych) odpowiadają za szybkie i skuteczne przenoszenie momentu obrotowego na osie – po wykryciu uślizgu kół pompa zasila sprzęgło dociskowe, zapewniając napęd 4×4. Awaria pompy uniemożliwia zazwyczaj przekazanie mocy na jedną z osi (zazwyczaj na tylną). W zależności od modelu pojazdu możliwa jest awaryjna aktywacja napędu: w autach z manualną przekładnią i rozdzielaczem mechanicznym – przez ręczne załączenie napędu (dźwignią lub pokrętłem); niektóre systemy mają rozwiązania typu „by-pass”, pozwalające mechanicznie zblokować sprzęgło lub napęd (po wcześniejszym demontażu elementów). W nowoczesnych autach z napędem elektronicznym, gdy komputer wykryje awarię pompy, system przechodzi w tryb awaryjny i z reguły uniemożliwia załączenie napędu – czasem uruchomienie jest możliwe jedynie przez specjalistę lub poprzez tymczasowe podłączenie zasilania do pompy (niezalecane poza wyjątkowymi sytuacjami). Warto pamiętać, że każda taka ingerencja niesie ryzyko poważnego uszkodzenia układu i powinna być stosowana tylko w skrajnych przypadkach (np. wyjazd z terenu, powrót do serwisu). Regularna kontrola i czyszczenie filtrów pompy oraz wymiana oleju znacząco wydłuża jej żywotność, a przy pierwszych objawach awarii (kontrolka, problem z napędem) należy niezwłocznie zgłosić się do warsztatu.