Jak działa rozdzielanie momentu w łukach drogowych

Rozdzielanie momentu obrotowego podczas pokonywania łuków drogowych to kluczowa cecha zaawansowanych napędów 4×4, gwarantująca stabilność, bezpieczeństwo i płynną jazdę. Kiedy pojazd skręca, koła osi wewnętrznej pokonują krótszą drogę niż zewnętrzne, co powoduje różnice w prędkościach obrotowych między osiami oraz lewą i prawą stroną pojazdu. W klasycznych układach mechanicznych różnice te kompensowane są przez mechanizmy różnicowe (międzyosiowy, osiowe) – umożliwiające niezależne obracanie się kół. W nowoczesnych układach z elektronicznym sterowaniem centralny komputer monitoruje dane z czujników prędkości kół, kąta skrętu kierownicy i przyspieszeń bocznych, stale modyfikując rozdział momentu: podczas skrętu część napędu może być chwilowo odcinana od osi z nadmierną trakcją lub przydzielana dynamicznie dla poprawy stabilności. Systemy typu torque vectoring dodatkowo aktywnie zwiększają moc na koło zewnętrzne, umożliwiając szybsze, bezpieczniejsze i bardziej płynne pokonywanie zakrętów, szczególnie przy dużych prędkościach lub na luźnym podłożu. Błędne ustawienie rozdziału momentu (np. jazda w trybie sztywnym na asfalcie) prowadzi do tzw. „naprężania” układu (wind-up), zwiększonego zużycia opon i ryzyka uszkodzenia przekładni. Współczesne systemy rozdziału momentu są nieocenione przy dynamicznej jeździe, holowaniu przyczep czy prowadzeniu samochodu po śliskich, krętych trasach.