Czy da się zamontować wskaźnik aktywności napędu

Wskaźnik aktywności napędu (informujący graficznie lub cyfrowo o stopniu zaangażowania przedniej i tylnej osi) to popularny gadżet wśród pasjonatów jazdy terenowej i właścicieli SUV-ów 4×4. W wielu nowoczesnych autach wskaźnik ten jest montowany fabrycznie na desce rozdzielczej – pokazuje rozdział momentu, zadziałanie blokad czy aktywność elektroniki. Jeśli nasz samochód nie ma takiego rozwiązania seryjnie, jego montaż jest w większości przypadków możliwy, ale trudny (wymaga modyfikacji instalacji elektrycznej bądź programowania odpowiednich czujników CAN lub sygnałów z ECU). Najprostsze systemy to montaż dodatkowych wskaźników LED, które pokazują pracę dołączanej osi czy blokady centralnej – wymaga to jednak podpięcia się pod przewody sterujące napędem lub czujniki położenia sprzęgieł. W autach starszych, mechanicznych, można zamontować czujniki położenia wału/przekładni i wskaźnik w kabinie DIY, jednak nie daje on informacji o rozdziale momentu, lecz tylko o dołączeniu danej osi. W pojazdach z komputerowym sterowaniem możliwe jest softwarowe wyświetlanie aktywności AWD (przez OBD2/App/Forscan/Carista), choć wymaga to użycia nieautoryzowanych rozwiązań lub aktualizacji oprogramowania. Montaż wskaźnika najlepiej powierzyć specjalistycznemu warsztatowi świadomemu specyfiki danego modelu, by uniknąć awarii lub utraty gwarancji.