W nowoczesnych samochodach z napędem na cztery koła coraz więcej parametrów systemu 4×4 lub AWD można monitorować w czasie rzeczywistym, co ułatwia zarówno diagnostykę, jak i jazdę w wymagających warunkach. Do najważniejszych należą: rozkład momentu obrotowego na osie (wyrażany jako procent mocy kierowanej na przód lub tył; funkcja spotykana w pojazdach z aktywnym sprzęgłem wielotarczowym i centralnym dyferencjałem), prędkość obrotowa kół (czyli wykrycie poślizgu pojedynczego koła), temperatura sprzęgieł i przekładni (ważna przy intensywnym off-roadzie lub przyczepie), aktualny tryb pracy układu (np. blokady, reduktor, tryb auto/sport/snow), położenie zaworów sterujących i ciśnień w układach pneumatycznych napędu, oraz poziom pracy systemów kontroli trakcji. W autach wyposażonych w zaawansowany komputer pokładowy i diagnostykę OBD-II/EOBD, za pomocą zewnętrznych narzędzi (skanery, aplikacje) można na bieżąco monitorować także: wartości prądów i napięć w siłownikach, logi błędów, stopień zużycia sprzęgieł. W terenówkach typu high-end monitorowane są nawet wychylenia nadwozia (pitch&roll) czy ciśnienia w centralnym układzie blokad. Te danę pomagają nie tylko zoptymalizować styl jazdy (np. wybierając trasę pod aktualną trakcję), ale też szybko zlokalizować przyczynę usterek lub przewidzieć awarie.