Brak załączania napędu tylnego w aucie 4×4 to poważny problem, który obniża bezpieczeństwo prowadzenia i drastycznie ogranicza potencjał samochodu w terenie czy śliskich warunkach. Jak rozpoznać, że AWD nie przekazuje momentu na tylną oś?
1. Objawy podczas jazdy: najczęściej o ujawnieniu problemu decyduje zachowanie auta w trakcie dynamicznych przyspieszeń na śliskiej nawierzchni – jeżeli samochód, mimo napędu 4×4, wyraźnie ucieka przodem (podsterowność) i nie pojawia się żadna reakcja tylnej osi, można podejrzewać brak pracy napędu tylnego.
2. Brak reakcji na poślizg: w normalnych układach AWD po wykryciu uślizgu przednich kół samochód powinien automatycznie załączyć napęd tylnej osi (co widać np. w kontrolkach lub czuć w charakterystyce prowadzenia). Jeżeli nawet chwilowo samochód nie skoryguje toru jazdy, warto sprawdzić napęd.
3. Brak aktywacji sprzęgła/łącznika napędu – nie słychać charakterystycznych kliknięć, nie pojawiają się komunikaty o przełączaniu trybów.
4. Kontrolki błędów: część aut sygnalizuje problem ikoną AWD (np. wykrzyknik, komunikat „AWD off”, „Check 4WD system”, „AWD disabled”).
5. Diagnostyka podnośnikowa: na rolkach hamowni można wyraźnie zaobserwować brak przekazywania mocy na tył.
Najczęstsze przyczyny: awaria sprzęgła Haldex, awaria czujnika G, spalony bezpiecznik układu AWD, uszkodzona wiązka elektryczna, zużyte elementy mechaniczne w przekładni rozdzielczej.
W każdym przypadku konieczna jest komputerowa diagnostyka kodów błędów, kontrola pracy siłowników czy sprzęgieł, a także sprawdzenie poziomu olejów oraz zasilania układu. Szybka diagnoza pozwala uniknąć kosztownych napraw i poprawia bezpieczeństwo podróży.