Sensor G (czujnik przyspieszeń kątowych/inercyjnych) to istotny element nowoczesnych układów napędu 4×4 (AWD/4WD), zwłaszcza w samochodach wyposażonych w systemy automatycznego zarządzania momentem obrotowym. Jego zadaniem jest rejestracja przyspieszeń poprzecznych i wzdłużnych, co pozwala kontrolerowi napędu na optymalny rozdział mocy między osiami, dostosowując pracę sprzęgieł lub blokad do aktualnych warunków drogowych i stylu jazdy.
Awaria sensora G najczęściej objawia się:
– błędami w komputerze pokładowym (ikona AWD, komunikat „AWD OFF”),
– niemożnością załączenia trybu napędu 4×4,
– wyświetleniem błędów ESP lub ABS,
– przejściem auta w tryb awaryjny,
– twardym rozdziałem napędu (brak zmienności rozkładu mocy),
– całkowitym wyłączeniem funkcji napędu AWD.
W większości nowoczesnych aut uszkodzenie czujnika G uniemożliwia prawidłowe działanie systemu – komputer blokuje możliwość załączenia napędu na tył/przód, by zapobiec uszkodzeniom sprzęgieł lub przekładni. Auto pozostaje wtedy w trybie przednionapędowym lub tylko napęd na jedną oś jest aktywny. Przy pierwszych objawach awarii należy niezwłocznie odczytać kody usterek diagnostyczną, sprawdzić stan wtyczek, przewodów oraz – jeśli sensor jest wymienny – poddać go wymianie na oryginalny, poprawnie skalibrowany element.
Jazda z niesprawnym sensorem G nie tylko ogranicza funkcje AWD, ale potrafi zaburzyć pracę innych układów bezpieczeństwa, takich jak ESP czy ABS, co wpływa bezpośrednio na sterowność i bezpieczeństwo.