Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP/ESC) w samochodach z napędem 4×4/AWD jest kluczowym elementem poprawiającym bezpieczeństwo i trakcję pojazdu. Podczas jazdy ESP monitoruje nieustannie prędkość obrotową kół, tor ruchu auta, kąt skrętu kierownicy i siłę hamowania – na tej podstawie sterownik podejmuje decyzje o ingerencji w rozdział momentu napędowego na poszczególne koła. W pojazdach z napędem 4×4, ESP w razie wykrycia poślizgu lub niebezpiecznego uślizgu bocznego aktywuje nie tylko wyhamowanie poszczególnych kół, ale również współpracuje z układem napędowym: dołącza napęd drugiej osi, aktywuje Torque Vectoring, blokady mostów lub zmienia charakterystykę rozdziału momentu między osiami. Systemy współczesne synchronizują pracę ESP z ABS, kontrolą trakcji (TCS) oraz ze wszystkimi modułami napędu terenowego, poprawiając wyjeżdżalność z trudnych sytuacji oraz minimalizując ryzyko wpadnięcia w poślizg podczas jazdy po zakręcie lub mokrej nawierzchni. W większości aut kierowca może częściowo wyłączyć ESP (tryb sportowy lub offroad), ale system zostaje aktywny w warstwie minimalnej, by gwarantować bezpieczeństwo podstawowe. ESP aktywnie współpracuje z napędem także podczas podjazdów czy zjazdów pod górę, dopasowując rozdział siły hamowania i momentu między osie dla utrzymania optymalnej kontroli.