Aktywna szpera (czyli aktywna blokada mechanizmu różnicowego, często sterowana elektronicznie lub hydraulicznie) to rozwiązanie znacząco poprawiające trakcję w trudnych warunkach terenowych i sportowych. Doposażenie samochodu w taką blokadę jest możliwe, lecz wymaga spełnienia kilku warunków. Po pierwsze, układ napędowy pojazdu musi umożliwiać fizyczną instalację blokady – najczęściej możliwe jest to w autach terenowych lub wybranych sportowych z klasycznym dyferencjałem. Wymiana mechanizmu różnicowego na wersję z aktywną szperą wymaga profesjonalnych narzędzi oraz ingerencji w elektronikę pojazdu – aktywna blokada musi być zintegrowana ze sterownikiem ABS, ESP i CAN. W przypadku aut typowo miejskich, kompaktów lub crossoverów operacja jest nieopłacalna, a nawet niewykonalna – układ mostów nie pozwala zamontować sprzęgła wielotarczowego lub sterowanego sprzęgła blokującego. Zdecydowanie łatwiej doposażyć auta z popularnych rodzin off-roadowych (np. Land Cruiser, Wrangler, Ranger, Jimny), gdzie dostępne są zestawy do konwersji (np. ARB, Eaton, Quaife, OS Giken). Montaż powinien być przeprowadzony przez doświadczony warsztat, a po jego zakończeniu wymagane jest programowanie i adaptacja systemów elektronicznych. Trzeba liczyć się z wysokimi kosztami oraz potencjalną utratą gwarancji. Finalnie – doposażenie w aktywną szperę jest technicznie możliwe, szczególnie w aucie z klasycznym układem napędowym (niezależnie z przodu i z tyłu lub z klasycznym mechanizmem różnicowym), natomiast przed rozpoczęciem inwestycji należy dokładnie sprawdzić kompatybilność oraz uzgodnić zakres modyfikacji w zaufanym serwisie.