Silnik 1.5 12V CRDI o oznaczeniu D3EA był istotnym elementem gamy napędowej Hyundaia i Kii w latach 2000–2010. Montowany w modelach Getz, Matrix, Rio oraz Accent, zyskał popularność ze względu na dobrą relację ceny, osiągów i niskich kosztów eksploatacji. Jednostka ta generuje 82 KM, co wystarcza do sprawnego poruszania się autem miejskim i kompaktowym poza terenem zabudowanym. Zaletą silnika jest prosta, 12-zaworowa konstrukcja, bardzo dobre spalanie na poziomie 4–5,5 l/100 km i solidna trwałość przy regularnej obsłudze. W napędzie zastosowano łańcuch rozrządu, który przy odpowiednim serwisowaniu potrafi wytrzymać przebiegi ponad 200 tys. km. Użytkownicy chwalą silnik za stosunkowo niski poziom hałasu (jak na diesla z tej epoki), szybko nagrzewające się wnętrze i odporność na przeciętne jakościowo paliwo. Silnik dobrze znosi intensywną eksploatację w mieście i na trasach, choć przy wyższych prędkościach zaczyna być odczuwalnie głośniejszy. Do typowych usterek należy m.in. awaria turbosprężarki (szczególnie przy zaniedbaniach w wymianie oleju), zużycie wtryskiwaczy common rail, wycieki oleju z okolic miski i pokrywy zaworów oraz sporadyczne problemy z czujnikiem położenia wału korbowego. Słabszą stroną jest dość powolna reakcja na gaz i umiarkowana elastyczność. Silnik wymaga regularnych wymian oleju co 10–15 tys. km i sprawdzania szczelności układu dolotowego, ale potrafi przejechać kilkaset tysięcy kilometrów bez generalnego remontu.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.5 12V CRDI 82KM D3EA – Hyundai Getz, Hyundai Matrix, Kia...