Silnik 1.5 BLUEHDI 16V 130–131KM DV5RC – Peugeot 308, Citroën C4, Opel Grandland – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.5 BlueHDi 16V DV5RC o mocy 130–131KM stanowi najmocniejszy wariant nowoczesnych “piętnastek” w gamie PSA, montowany w kompaktowych i większych modelach: Peugeot 308, Citroën C4 czy Opel Grandland. Wyposażony jest w czterocylindrową, szesnastozaworową głowicę, turbosprężarkę o zmiennej geometrii i system common rail zapewniający dynamiczną jazdę i bardzo dobrą elastyczność – max. moment obrotowy 300 Nm osiągany od 1750 obr/min gwarantuje sprawne rozpędzanie nawet dużego auta. Jedną z największych zalet tego diesla są rewelacyjne wyniki zużycia paliwa (realnie 4.2–5.2 l/100 km) przy wysokich osiągach, duża dostępność części i świetnie dopracowany układ SCR (redukujący NOx), dzięki czemu BlueHDi 130 uchodzi za jeden z najbardziej ekologicznych i trwałych silników w swojej klasie. Opinie kierowców są bardzo pozytywne: doceniają on płynny przyrost mocy, cichą pracę na biegu jałowym, niską awaryjność oraz bardzo przyjazne charakterystyki serwisowe – rozrząd na pasku „w oleju” wytrzymuje 160–180 tys. km, a przeglądy są relatywnie tanie. Do wad należy zaliczyć typowe dla nowych diesli PSA “choroby wieku dziecięcego”: sporadycznie psujące się osprzęty układu wtryskowego czy AdBlue, potencjalne zapychanie się filtra DPF u osób jeżdżących tylko w mieście oraz konieczność restrykcyjnej wymiany oleju. Mechanicy ostrzegają także, że ta jednostka nie lubi niskiej jakości paliwa i długiego odstawiania – przy niewielkim przebiegu i częstym gaszeniu mogą pojawiać się błędy EGR, a wymiany DPF i AdBlue są kosztowne po przekroczeniu 200 tys. km. Ogólnie jednak to bardzo udany “kompaktowy diesel” do różnych zastosowań – ekonomiczny, dynamiczny, dobrze oceniany zarówno przez amatorów, jak i profesjonalistów.