Silnik 1.5 BlueHDi 76KM DV5RE to nowoczesna jednostka wysokoprężna należąca do rodziny DV5, będąca odpowiedzią koncernu PSA na coraz surowsze normy emisji spalin oraz rosnące wymagania dotyczące oszczędności paliwa. Montowany jest w takich modelach jak Peugeot 208 i Citroën C3, ale można go spotkać także w wybranych lekkich modelach dostawczych czy crossoverach. Jednostka ta wyposażona jest w układ wtrysku Common Rail, turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz system filtracji cząstek stałych (DPF/FAP). Moc 76KM pozwala na przyzwoite osiągi w samochodach miejskich, a moment obrotowy 250 Nm zapewnia elastyczność w codziennej jeździe. Silnik cechuje się bardzo niskim zużyciem paliwa – w cyklu miejskim często nie przekracza 5l/100km, a w trasie możliwe jest zejście nawet poniżej 4l/100km. Wśród największych zalet użytkownicy wymieniają cichą pracę, duży zasięg na jednym baku, wysoką odporność na codzienne przeciążenia i stosunkowo niską emisję CO2. Do bardzo istotnych zalet należy również przyzwoita dynamika – choć nie jest to motor wyczynowy, w połączeniu z lekką karoserią i dobrze zestopniowaną skrzynią manualną zapewnia dynamiczne ruszanie spod świateł oraz bezpieczne wykonywanie manewrów wyprzedzania. Konstrukcja spełnia również jedna z najbardziej rygorystycznych norm Euro 6.2, zatem zyskał uznanie wśród flot oraz klientów poszukujących taniej eksploatacji. Jeśli chodzi o wady, użytkownicy zwracają uwagę na sporą wrażliwość na jakość paliwa – układ wtryskowy nie toleruje zanieczyszczeń, co przy regularnym tankowaniu poza sieciami koncernowymi sprzyja awariom (pady wtryskiwaczy, pompa wysokiego ciśnienia). Silnik jest skomplikowany technologicznie – filtry DPF, AdBlue, liczne czujniki i zawory wymagają regularnej, fachowej obsługi, a nawet drobne zaniedbania mogą skutkować poważnymi usterkami. U niektórych właścicieli pojawiają się także opinie o kosztownych naprawach elementów układu SCR. Wspólnym problemem zgłaszanym przez użytkowników po większych przebiegach jest też przyspieszone zużycie rozrządu (łańcuch rozrządu zamiast paska), choć przy właściwej obsłudze daje on przebiegi ponad 200 tys. km bez poważnych interwencji. Reasumując: Silnik 1.5 BlueHDi DV5RE polecany jest osobom nastawionym na niskie zużycie paliwa, niewielkie koszty codziennej eksploatacji i spokojną jazdę, o ile będą gotowi na regularne przestrzeganie harmonogramu serwisowego i stosowanie wysokiej jakości paliwa.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.5 BLUEHDI 76KM DV5RE – Peugeot 208, Citroën C3 – dane...