TUD5 to klasyczna jednostka wysokoprężna stosowana w połowie lat 90. przez Peugeot i Citroëna w lekkich modelach miejskich: 106, Saxo, AX oraz 205. Silnik ma cztery cylindry, osiem zaworów, pojemność 1527cm3 i osiągał moc 57KM – nie zachwyca dynamiką, ale słynie z legendarnej trwałości. Brak turbo, typowe wtryski pośrednie i prosta konstrukcja sprawiają, że silnik jest odporny na większość zaniedbań, łatwy w naprawach i niezwykle oszczędny (realne spalanie 4,0-5,0l/100km). Do największych zalet należy niska awaryjność, prosta obsługa warsztatowa (możliwa nawet u mechaników nieautoryzowanych), tanie części i niemal całkowita odporność na niską jakość paliwa. Do minusów – głośna praca przy wyższych obrotach, przeciętne osiągi, duże drgania na biegu jałowym oraz bardzo powolne nagrzewanie się silnika zimą. Wady, które podkreślają użytkownicy, to także podatność na korozję osprzętu (np. przewodów paliwowych), sporadyczne przedmuchy pod uszczelką pod głowicą w okolicach 150–200 tys. km i punktowa awaria pompy paliwa. Znany jest z wycieków oleju spod pokrywy zaworów, jednak ich eliminacja jest tania i szybka. Opinie użytkowników zgodnie podkreślają: TUD5 to doskonały wybór dla kogoś, kto nie wymaga sportowych doznań – prosty diesel na dekady, dobrze znoszący duże przebiegi i nawet niezbyt regularną obsługę serwisową.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.5 D 8V TUD5 – Peugeot 106, Citroën AX, Citroën Saxo,...